Erregistro Zibilari ziurtagiriak eskatzeko zerbitzu berria informazio-sistema berriaren parte da, eta 2021eko apirilaren 30ean jarriko da indarrean Erregistro Zibilari buruzko uztailaren 21eko 20/2011 Legea.

Legeak erregistro elektronikotzat jotzen du Erregistro Zibila, non idazpen informatikoak egiten diren, egoera zibileko egitate eta ekintzen fede ematen duen eta horien publizitate instrumentala antolatzen duen.

Erregistroko publizitate materiala inskripziotik ondorioztatzen diren eskubide substantiboen multzoa da, inskribatzen duenaren onurarako. Inskripzio hori, aldi berean, legezkotasun-, zehaztasun- eta osotasun-presuntzioek babesten dute (AKLren 13., 16. eta 81.3 artikuluak).

Erregistro-publizitate formala erregistro publiko bat izatetik dator, eta, ikuspuntu horretatik, jarduteko gaitasun osoa duen herritar orok edo haren legezko ordezkariak lagunduta erregistro indibidualean agertzen diren erregistro zibileko idazpenen berri izateko duen eskubideaz ari da, mugarik gabe; erregistro zibilean jasota dauden datuetara administrazio publikoak bere eginkizunak betetzean duen eskubideaz, eta erregistro indibidualean eskatzen den informazioa (L15) eskuratzeko eskubideaz eta legezko informazioa eskuratzeko eskatzen duten hirugarren batzuenaz (L15).

Ziurtagiriek Erregistro Zibilean dauden idazpenen publizitatea lortzea ahalbidetzen dute, inskribatutako subjektuek, horien legezko ordezkariek edo interes legitimoa duten hirugarrenek eskatuta.

Ziurtagiriak dokumentu publikoaren eta frogagiriaren balioa du, EKren idazpenetan ageri diren datuei dagokienez. Ziurtagiri horiek zehatzak direla uste da, eta EZn inskribatutako egitate eta egintzen froga osoa dira; hala ere, salbuespenezko inguruabarrak direla-eta, ziurtagiria Erregistro Zibilean jasotako datuekin bat ez badator, Erregistro Zibiletik ondorioztatzen denari jarraituko zaio, dagokion erantzukizunari kalterik egin gabe.

Eskatzaile batek honako kanal hauek erabil ditzake:

  • Egoitza elektronikoa.
  • Aurrez aurre Erregistro Zibileko bulegoetan (Bulego Nagusiak, Bulego Nagusia, Bulego Kontsularrak eta bulego laguntzaileak).
  • Leihatila fisiko laguntzailea: hirugarren bitartekari gisa jarduten duten notariotzak, esaterako.

Arestian adierazi den bezala, eta AKLren 15. artikuluan aurreikusitakoari jarraiki, herritarrek askatasunez eskuratu ahal izango dituzte beren erregistro indibidualean ageri diren datuak, eta, beraz, haien legezko ordezkaritza duten pertsonek edo titularrak berak edo legezko ordezkari horrek baimendutako pertsonek. Hala ere, erregistro indibidualaren titularra ez den hirugarren batek ere erregistro-informazioa lortu ahal izango du, betiere identifikatzen bada eta horretarako interes legitimoa badago.

Interes legitimo hori dagoela baloratzeko oinarrizko irizpide gisa ezartzen da eskaeraren xedeak Erregistro Zibilaren izaerari berari lotuta egon behar duela, eta ez beste merkataritza- edo merkataritza-helburu batzuei.

Ondoren, taldeka zehazten dira interesdun motak, eta kontuan hartu behar da kasu guztietan eskatzaileek beren nortasuna egiaztatu behar dutela edo beren burua autentifikatu behar dutela eskaera egitean:

  • Bere datuetarako edo bere ordezkatuaren edo baimen-emailearen datuetarako sarbide librearekin, honako hauek osatuta:
    • Banakako erregistroaren titularra.
    • Legezko ordezkaria, titularra adingabea denean edo judizialki gaitasun juridikoa aldatuta duenean.
    • Bizirik dagoen titularraren edo legezko ordezkariaren baimena duen beste pertsona bat, inskribatuaren edo legezko ordezkariaren baimena aurkeztuta, dagokion legezko bitartekoaren bidez.
  • Aurrekoez bestelako pertsonak, baldin eta interes legitimoa dutela uste bada, beren ahaidetasun-harremanaren eta erantzukizun komunitarioaren izaera publikoaren ondorioz. Hauek lirateke:
    • Ezkontidea.
    • Izatezko bikotea.
    • Bigarren mailarainoko aurrekoak eta ondorengoak.
  • Erregistro indibidualaren titularraz, haren legezko edo baimendutako ordezkariaz eta ahaidetasunetik eratorritako interes legitimoaren presuntzioa duten pertsonez bestelako hirugarrenak, interes legitimo hori dagoela frogatu edo horren erantzule egin beharko luketenak. Hauek lirateke:
    • Hirugarren bitartekariak: adibidez, eskaera leihatila fisiko laguntzaile gisa diharduen notarioak aurkez dezake, funtzionario publiko den aldetik; eskaeran jasota uzten du bere eginkizunak gauzatzean egiaztatu duela ziurtagiriaren azken hartzailearen nortasuna eta interes legitimoa dagoela. Horregatik hitz egiten da hirugarren bitartekariaz, notarioak egiaztatzen baitu interesdunaren identitatea eta interes legitimoa.
    • Baimendu gabeko hirugarrenak: adibidez, inskribatutako subjektuaren hartzekodunak.
    • Agintaritza administratibo eta judizialak: salbuespenezko edozein arrazoi dela medio, Erregistro Zibilerako aldi baterako beste sarbiderik ez duten baina legezko araudian oinarritutako arrazoiren batengatik nolabaiteko informazioa lortu behar duten administrazio publikoek, entitateek edo organismo publikoek Erregistro Zibilaren bulegoetara jo ahal izango dute, ziurtagiri bidezko publizitaterako irispide-araubide honen bidez. Adibidez, Epaitegiak.
    • Lehen auzialdiko epaileak baimendutakoak: adibidez, inskribatutako subjektua hil denean eta eskaera bereziki babestutako datuei buruzkoa denean (20/2011 Legea, 84. artikulua).

Aurrekoa ikusita, Lege berriak eskaeraren interes legitimoa baloratzeko beharra ezartzen du, eta, beraz, sistema berriak eskatzaileen kasuistika desberdina modelatzen du, eta, gainera, bitarteko elektronikoen bidez identifikatu beharko dira.

20/2011 Legea erabat indarrean jarri arte, ez zaie eskatuko interes legitimoa egiaztatzen duen dokumentaziorik aurkeztea hala eskatzen duten hirugarrenei. 2021eko apirilaren 30etik aurrera, ziurtagiri horiek aurkezteko eskatu ahal izango da, baldin eta eskaera Erregistro Zibilaren eredu berria ezarrita duen Erregistro Zibilaren bulego batera zuzenduta badago.

Justizia Ministerioak eta autonomia-erkidego eskudunek aurreikusten dute Erregistro Ereduaren eraldaketa osoa Erregistro Zibilaren egungo bulegoetan osatzea 2023. urtea amaitu baino lehen. Bi eredu horien arteko bizikidetza-aldi horretan, egoitza-zerbitzuak interes legitimoko egiaztagiriak eskatuko dizkio eskatzaileari, beharrezkoa denean bakarrik.

Jaiotza, ezkontza edo heriotzaren erregistro zibileko ziurtagiriak eskatzeko bi aukera dituzu: bata identifikazio elektronikoarekin eta bestea hori behar gabe.

Identifikazio elektronikoarekin sar zaitezke izapidera Cl@ve sisteman erregistratuta bazaude. Ziurtagiri elektronikoa edo NAN elektronikoa erabiltzen baduzu, EZ da beharrezkoa erregistro hau.

Identifikazioa eskatzen duen izapidearen bidez, zuzenean eskura ditzakezu online ziurtagiriak, ahal izanez gero. Identifikazio elektronikorik behar ez duen izapidearen bidez, ziurtagiriak ez dira emango zuzenean.

Izapide batzuek elektronikoki identifikatzea eskatzen dute (izapidea aurrez aurre eginez gero ere egin beharko nukeen modu berean).

Cl@ve Ogasun eta Herri Administrazio Ministerioak kudeatzen duen sistema bat da, herritarrek zerbitzu publikoetara duten sarbide elektronikoa bateratzera eta sinplifikatzera bideratua. Helburu nagusia da herritarrak administrazioaren aurrean identifikatu ahal izatea, egin nahi duen izapidearen arabera eta ahalik eta modu errazenean, honako hauen artean: ziurtagiri elektronikoa/NAN-e, Cl@ve PIN, Cl@ve Iraunkorra, Cl@ve EBko herritarrentzat. Mekanismo horiei esker, herritarrek beren burua identifika dezakete izapidea egiterakoan. Erabiltzeko, mekanismo batzuk Cl@ve-n erregistratu behar dira. Informazio gehiago Cl@ve-ko Orrialde Ofizialean.

Cl@ve helbidean Cl@ve PIN eta Cl@ve IRAUNKORRERAKO baino ez duzu erregistratu behar; ez da beharrezkoa ziurtagiri elektronikoa edo NAN elektronikoa erabiltzen baduzu.

Hainbat modu daude Cl@ve-n erregistratzeko, bulego-sare zabal batez gain, bertan erregistratzeko edo ziurtagiri elektroniko bat lortzeko. Hurbilen duzun bulegoa aurkitzea gomendatzen dizugu, alferrikako joan-etorriak eta itxaronaldiak saihesteko. Nolanahi ere, informazio guztia hemen dago eskuragarri: Cl@ve-ren orri ofiziala, Nola erregistra naiteke atalean.

Bai, elektronikoki identifika daiteke NAN elektronikoaren bidez.

Ziurtagiriak eskatzeko prozesuan NAN elektronikoa autentifikatzeko, herritarraren ordenagailuan nabigatzaile bat, txartel kriptografikoen irakurgailu bat eta sistema eragile bat instalatu behar dira, modulu kriptografiko bat instalatzeaz gain.

NAN elektronikoa erabiltzeko informazio interesgarri eta deskarga guztiak esteka honetan aurki daitezke: NAN elektronikoa.

Gako publikoko ziurtagiri elektronikoak onartuko dira, ezeztatu gabeak, @firma, Ogasun eta Herri Administrazio Ministerioaren baliozkotze eta sinadura elektronikoko plataforma eta guzti.

Ziurtapen-zerbitzuen hainbat hornitzaileren ziurtagiri digitala lor dezakezu. Hornitzailearen adibide bat Diruaren eta Zerga-zigiluaren Fabrika Nazionala da. Hainbat aukeraren bidez ematen ditu ziurtagiriak, eta, erregistro-bulego batera bertaratuta joan behar duten aukeretarako, bulego elkartuen sare zabala du. Diruaren eta Zerga-zigiluaren Fabrika Nazionalaren Egoitza Elektronikoan informazio gehiago lor dezakezu orri honetan.

Agian erantzuna Cl@ve-n dago. Arazoa konpontzea lortzen ez baduzu, jarri harremanetan Cl@ve-rekin: telefonoz, 060 telefonora deituz edo Cl@ve atentzio-postontzian mezu bat utziz.

Izapidearen hasierako pantailan, ziurtagiria eskatzen duzun pertsona hautatu behar duzu. «Izena EMATEA» aukera. Horrela, inskribatuta zauden jaiotza- edo ezkontza-ziurtagiriak eska ditzakezu, edo, ezkontza-ziurtagirien kasuan, inskribatuta zaudenetako bat.

Ahal da. Izapidearen hasierako pantailan, ziurtagiria eskatzen duzun pertsona hautatu behar duzu, «Hirugarrena» aukerarekin. Jaiotza-, ezkontza- edo heriotza-ziurtagiriak eska ditzakezu, zeinetan EZ zaren inskribatua, edo EZ zaren inskribatuetako bat ezkontza-ziurtagirien kasuan.

Kasu horietan, inskribatua hil den edo bizirik dagoen eta harekin duen harremana adierazi behar duzu, eta aplikazioaren lehen pantailako aukeran hautatu.

Legezko ordezkari gisa jardun ahal izango dute, adibidez, gurasoek beren seme-alabei dagokienez, seme-alaba horiek adingabeak direnean.

"Legezko ordezkaria" taldean ez dira sartzen honako hauek:

  • Tutoretza betetzen duen legezko ordezkaria; legezko ordezkari gisa egiaztatzen duen dokumentazioa aurkeztu beharko du, Erregistroan dagoeneko jasota ez badago.
  • Agindu zibil edo administratibo bidez jarduten duen borondatezko ordezkaria (abokatua, prokuradorea edo baimendua), eskaerarekin batera baimenduna izateko ahalmena ematen dion agiria aurkeztu behar duena (notario-ahalordea, DLJren- Doako Laguntza Juridikoa- txandaren izendapena, administrazio-baimena...).

Erregistro Zibileko ziurtagirien eskaeran legezko ordezkari gisa jarduten denean, aplikazioan horrekin lotutako aitorpena onartzen duzula adierazten duen karratua markatu behar da.

20/2011 Legea indarrean sartu arte, oro har, ez zaie eskatuko interes legitimoa egiaztatzen duen dokumentaziorik aurkeztea hala eskatzen duten hirugarrenei. Egiaztagiriak emateko, agiri horiek aurkezteko eskatu ahal izango da, soilik eskaera Erregistro Zibilaren eredu berria ezarrita duen Erregistro Zibilaren bulego batera zuzenduta badago. Egoitza elektronikoaren aplikazioak kasu horretan bakarrik eskatuko ditu egiaztagiriak, hau da, helmugako bulegoan Erregistro Zibilaren eredu berria ezarrita dagoenean.

Justizia Ministerioak eta autonomia-erkidego eskudunek aurreikusten dute Erregistro Ereduaren eraldaketa osoa Erregistro Zibilaren egungo bulegoetan osatzea 2023. urtea amaitu baino lehen.

Erregistro Zibilari buruzko 1957ko ekainaren 8ko eta Erregistro Zibilari buruzko uztailaren 21eko 20/2011 legeetako bizikidetza-aldian, erregistro-eredu berria arian-arian ezartzen ari baita, egiaztagiri horiek aurkeztu beharko dira, baldin eta espedientea izapidetzen duen bulegoa 20/2011 Legearen agindupean badago.

Eskatzaileari jakinarazten zaio, arrazoi justifikatzailerik, premiarik eta hartzailerik azaltzen ez badu, eskaera ukatu egingo zaiola.

Dokumentu horiek aurkezteko eskatu ahal izango da, kasu jakin batzuetan hirugarren gisa ziurtagiri bat eskatzen duenean: Eremuan, jaiotza- edo ezkontza-ziurtagirietarako, hautatu: inskribatuak edo haren ordezkariak baimendua.

Jaiotzaren ziurtagiria eskatzeko Mendebaldeko Saharan jaio bazara, honako datu hauek adierazi beharko dituzu inprimakian:

  • Jaioterria: ESPAINIAKO SUBIRANOTASUNPEKO LEHENGO LURRALDEAK.
  • Jaiolekua: SAHARA.
  • ​Izen-ematearen herrialdea: Espainia.
  • Izen-ematearen probintzia: Madril.
  • Erregistro Zibila: Erregistro Zibil Nagusia.

Ezin izango da ziurtagiri bereko eskaerarik egin aurreko egunetik 15 egun igaro arte. Muga horrek ez die eragiten unean bertan egin daitezkeen ziurtagirien eskaerei.

Hau da, ziurtagiri bera eskatu ahal izateko: eskatzaile bera inskribatutako pertsona berarentzat, gai bera eta ziurtagiri-mota bera; 15 egun itxaron beharko da aurreko eskaeratik. Muga horrek online sortu ezin diren ziurtagiriei bakarrik eragiten die.

Jaiotza, ezkontza edo heriotza atzerrian gertatu badira, aplikazioak Erregistro Zibil Zentralari edo Kontsulatuari dagozkion erregistro-datuak sartzeko eska diezaioke.

Erregistro zibil zentraleko erregistro-datuetarako, eremu hauek bete behar dira:

Datos registrales a cumplimentar del Tomo y la Página del Registro Civil Central

Erregistro Zibil Zentralak aurretik emandako beste ziurtagiriren bat izanez gero, bertan aurki ditzakezu datuak, irudi honetan adierazten den bezala:

Ejemplo de datos señalados del Tomo y de la Página del Registro Civil Central

Ezin izango da ziurtagiri bereko eskaerarik egin aurreko egunetik 15 egun igaro arte. Muga horrek ez die eragiten unean bertan egin daitezkeen ziurtagirien eskaerei.

Hau da, ziurtagiri bera eskatu ahal izateko: eskatzaile bera inskribatutako pertsona berarentzat, gai bera eta ziurtagiri-mota bera; 15 egun itxaron beharko da aurreko eskaeratik. Muga horrek online sortu ezin diren ziurtagiriei bakarrik eragiten die.

Eta kontsulatuaren erregistro-datuetarako, honako eremu hauek bete behar dira:

Datos registrales a cumplimentar del Tomo y de la Página del Consulado

Kontsulatuak aurretik emandako beste ziurtagiriren bat izanez gero, bertan aurki ditzakezu datuak, honako adibide hauetan adierazten den bezala:

Ejemplo de datos señalados del del Tomo y de la Página del Registro Civil del Consulado General de España

Erregistro zibileko ziurtagiriak unean bertan lortzeko, eskatzen diren gertakariek erregistro zibileko bulego digitalizatu edo informatizatuei lotuta egon behar dute; bestela, ezinezkoa izango da.

Aurreko paragrafoko baldintza betetzen bada, honako kasu hauetan lortu ahal izango dira ziurtagiriak:

  • Inskribatuta zaudenean, hau da, zuretzat eskatzen ari zarenean. Jaiotza- eta ezkontza-ziurtagirien kasuak.
  • Honako egoera hauetan, hirugarren gisa eskatzen duenean, hau da, beste pertsona bati eskatzen dionean:
    • Inskribatua bizirik badago eta zure legezko ordezkaria bazara. Jaiotza-ziurtagirietarako bakarrik.
    • Inskribatua hil bada eta zu Izatezko Ezkontide eta Bikoteen Seme-alaben taldean bazaude.

Gainerako kasuetan EZ da ziurtagiria momentuan bertan elektronikoki lortuko.

Oraingoz, EZ da posible izango ziurtagiriak momentuan lortzea abizen bakarra duten pertsonentzat.

Erregistro zibileko ziurtagiriak elektronikoki lor ditzaket? Aplikazioak, kasuaren arabera, datu batzuk edo beste batzuk eskatuko dizkizu, eta prozesuan gidatuko zaitu. Kasu horietan, bi egoera gerta daitezke:

  • Eskabidea funtzionario batek izapidetuko du, eta aztertu eta onartu ondoren, ziurtagiria bidaliko zaio eskabidean adierazten duen posta-helbidera.
  • Ziurtagiriaren xede den egitatea erregistro zibileko bulego EZ informatizatu batean badago, aplikazioak berak adieraziko dio aurrez aurre eskatu behar duela.

Aplikazioak aukera ematen du aukeratzeko, baina ziurtagiria eskatutako hizkuntzan bakarrik emango da, ahal denean. Baliteke inskripzio digitalizatuak eta paperezko informatizatuak ezin ematea eskatutako hizkuntzan.

Ziurtagirien eskabidean arazoren bat izanez gero, formulario hau erabil dezakezu Herritarrentzako Arreta Zentroarekin harremanetan jartzeko.