• Partial electronic processing

It is a partial processing, because while begins the process through the electronic site telematics manner may not carry out its complete processing, pending submission of the original copy authorized and copy of the corresponding scriptures.

Upon receipt of the report of the Protectorate of no objection to the statutory modification or within three months of the notification to the same agreement the Board on the statutory amendment, the Registry shall, where appropriate, registration.

If the registry received notification the Protectorate by attesting to a report opposing the amendment, the registration will be denied.

The registration entry practiced will reference the modified or added items and where appropriate, references to which are deleted or replaced.

Enrollment of statutes must be submitted the application form, accompanied by the following documents:

  1. A certified copy of the deed of statutory amendment that will incorporate the agreement of the Board stating the will to change the statutory language and the convenience of its modification and literal wording of the amended Statutes .
  2. Certified copy of the written communication to the Supervisory Board on the agreement of statutory modification.
  3. In the case of statutory modification court agreed the proposal of the Protectorate, the testimony of the judicial decision taken will be presented.

Communication to the registration of statutory changes (PDF, 80 KB)

  • Partial electronic processing

Se trata de una tramitación parcial, ya que si bien se comienza el trámite a través de la sede electrónica de forma telemática, no se podrá llevar a cabo su tramitación completa, en tanto no se presenten los originales de la copia autorizada y copia simple de las correspondientes escrituras o del certificado emitido por el secretario del patronato, con el visto bueno del presidente, con firmas legitimadas ante notario.

En toda fundación deberá existir, con la denominación de Patronato, un órgano de gobierno y representación de la misma al que corresponde cumplir los fines fundacionales y administrar con diligencia los bienes y derechos que integran el patrimonio de la fundación manteniendo el rendimiento y utilidad de los mismos.

Los patronos entrarán a ejercer sus funciones después de haber aceptado expresamente el cargo.

La aceptación expresa se requiere también para el supuesto de reelección.

Esta aceptación formal se podrá realizar:

  • En documento público.
  • En documento privado con firma legitimada por notario.
  • Mediante comparecencia en el Registro de Fundaciones.
  • Ante el Patronato, acreditándose la aceptación a través de certificación expedida por el Secretario, con firma legitimada notarialmente.

La aceptación expresa será de:

  • La persona física que sea nombrada patrono.
  • El órgano de gobierno de la persona jurídica nombrada patrono. La persona jurídica patrono deberá estar representada por una o más personas físicas. El nombramiento, la sustitución y el cese de los representantes deberán ser comunicados al Registro de Fundaciones.

El cese de los patronos de una fundación se producirá:

  • Por muerte o declaración de fallecimiento, así como por extinción de la persona jurídica.
  • Por incapacidad, inhabilitación o incompatibilidad.
  • Por cese en el cargo por razón del cual fueron nombrados miembros del Patronato.
  • Por no desempeñar el cargo con la diligencia de un representante leal, si así se declara en resolución judicial.
  • Por resolución judicial que acoja la acción de responsabilidad.
  • Por el transcurso del periodo de su mandato.
  • Por renuncia que deberá hacerse por cualquiera de los medios y mediante los trámites previstos para la aceptación.
  • Por otras causas objetivas establecidas válidamente en los Estatutos.

Si el cese se debe al fallecimiento del patrono, deberá presentarse para su inscripción, un certificado expedido por el Registro Civil.

Si el cese se debe a renuncia del patrono, deberá formalizarse mediante cualquiera de los medios previstos para la aceptación.

El nombramiento, sustitución, suspensión y cese, por cualquier causa, de los miembros del Patronato y otros órganos creados por los Estatutos deberán inscribirse en el Registro de Fundaciones.

La solicitud de inscripción podrá ir acompañada de los siguientes documentos:

Requisitos

Para realizar este trámite es necesario tener instalado en su equipo la aplicación Autofirma. Puede descargar la aplicación en el siguiente enlace: Descarga Autofirma. Este enlace se abre en nueva pantalla. La descarga inluye el manual de instalación de Autofirma.

  • Partial electronic processing

It is a partial processing, because while begins the process through the electronic site telematics manner may not carry out its complete processing, pending submission of the original copy authorized and copy of the corresponding scriptures or the certificate issued by the secretary of the patronato, with the approval of the president, with signatures legitimized before a notary.

Substitution, suspension and removal for any reason other bodies created by the Constitution, they must be reported for entry in the Register of Foundations. This communication may take place:

  • By mail or in person how the Directorate General of Registries.
  • In the registries of any administrative body that belongs to the General State Administration, to any Administration of the Autonomous Communities, or which make up the Local Administration if the latter had signed the appropriate agreement.
  • In post offices.
  • Electronically with digital certificate.

The registration application may be accompanied by the following documents:

  • Partial electronic processing

It is a partial processing, because while begins the process through the electronic site telematics manner may not carry out its complete processing, pending submission of the original copy authorized and copy of the corresponding scriptures.

To request this registration, the application for inscription of general powers and delegations of powers must be submitted to the Registry of Foundations of state competence, which must be accompanied by an authorized and simple copy of the public authority's agreement to grant an authorization General or of the delegation of powers of the patronage in one or more of its members, as well as, its revocation in his case.

Therefore, the public deed granted before a notary (authorized and simple copy) must be filed.

Application for registration of delegations and powers (PDF, 102 KB)