If you are accessing to this process with Google Chrome 46 and later or Mozilla Firefox 41.0.1 and later, you need installed on your computer AutoFirma application. With AutoFirma you can complete the process successfully. You can download the application at the following link: Download AutoFirma. The download includes the Autofirma installation manual.
Novedad: Conforme al artículo 31.2 de la Ley del Notariado de 28 de mayo de 1862, según redacción dada por la Ley 11/2023, de 8 de mayo, desde el 9 de noviembre de 2023 el Notario insertará en la copia autorizada electrónica un código seguro de verificación.
Aviso: Se recuerda el deber de acreditar la representación en la formulación de solicitudes en nombre de otra persona en virtud de lo establecido en el artículo 5 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas, así como en la Orden PCM/1384/2021, de 9 de diciembre, por la que se regula el Registro Electrónico de apoderamientos en el ámbito de la Administración General del Estado.
Statutory changes of the founding
- Partial electronic processing
It is a partial processing, because while begins the process through the electronic site telematics manner may not carry out its complete processing, pending submission of the original copy authorized and copy of the corresponding scriptures.
Upon receipt of the report of the Protectorate of no objection to the statutory modification or within three months of the notification to the same agreement the Board on the statutory amendment, the Registry shall, where appropriate, registration.
If the registry received notification the Protectorate by attesting to a report opposing the amendment, the registration will be denied.
The registration entry practiced will reference the modified or added items and where appropriate, references to which are deleted or replaced.
Enrollment of statutes must be submitted the application form, accompanied by the following documents:
- A certified copy of the deed of statutory amendment that will incorporate the agreement of the Board stating the will to change the statutory language and the convenience of its modification and literal wording of the amended Statutes .
- Certified copy of the written communication to the Supervisory Board on the agreement of statutory modification.
- In the case of statutory modification court agreed the proposal of the Protectorate, the testimony of the judicial decision taken will be presented.
Communication to the registration of statutory changes (PDF, 80 KB)
Inscripción de cambios en el patronato de la fundación
- Partial electronic processing
Se trata de una tramitación parcial, ya que si bien se comienza el trámite a través de la sede electrónica de forma telemática, no se podrá llevar a cabo su tramitación completa, en tanto no se presenten los originales de la copia autorizada y copia simple de las correspondientes escrituras o del certificado emitido por el secretario del patronato, con el visto bueno del presidente, con firmas legitimadas ante notario.
En toda fundación deberá existir, con la denominación de Patronato, un órgano de gobierno y representación de la misma al que corresponde cumplir los fines fundacionales y administrar con diligencia los bienes y derechos que integran el patrimonio de la fundación manteniendo el rendimiento y utilidad de los mismos.
Los patronos entrarán a ejercer sus funciones después de haber aceptado expresamente el cargo.
La aceptación expresa se requiere también para el supuesto de reelección.
Esta aceptación formal se podrá realizar:
- En documento público.
- En documento privado con firma legitimada por notario.
- Mediante comparecencia en el Registro de Fundaciones.
- Ante el Patronato, acreditándose la aceptación a través de certificación expedida por el Secretario, con firma legitimada notarialmente.
La aceptación expresa será de:
- La persona física que sea nombrada patrono.
- El órgano de gobierno de la persona jurídica nombrada patrono. La persona jurídica patrono deberá estar representada por una o más personas físicas. El nombramiento, la sustitución y el cese de los representantes deberán ser comunicados al Registro de Fundaciones.
El cese de los patronos de una fundación se producirá:
- Por muerte o declaración de fallecimiento, así como por extinción de la persona jurídica.
- Por incapacidad, inhabilitación o incompatibilidad.
- Por cese en el cargo por razón del cual fueron nombrados miembros del Patronato.
- Por no desempeñar el cargo con la diligencia de un representante leal, si así se declara en resolución judicial.
- Por resolución judicial que acoja la acción de responsabilidad.
- Por el transcurso del periodo de su mandato.
- Por renuncia que deberá hacerse por cualquiera de los medios y mediante los trámites previstos para la aceptación.
- Por otras causas objetivas establecidas válidamente en los Estatutos.
Si el cese se debe al fallecimiento del patrono, deberá presentarse para su inscripción, un certificado expedido por el Registro Civil.
Si el cese se debe a renuncia del patrono, deberá formalizarse mediante cualquiera de los medios previstos para la aceptación.
El nombramiento, sustitución, suspensión y cese, por cualquier causa, de los miembros del Patronato y otros órganos creados por los Estatutos deberán inscribirse en el Registro de Fundaciones.
La solicitud de inscripción podrá ir acompañada de los siguientes documentos:
- Documento público (copia autorizada y simple).
- Documento privado con firma legitimada ante notario.
- Acta de comparecencia en el Registro de Fundaciones.
- Certificado del Secretario, con el visto bueno del Presidente, con firma legitimada ante notario.
- Solicitud de inscripción de modificaciones en el Patronato (PDF, 85 KB)
Requisitos
Para realizar este trámite es necesario tener instalado en su equipo la aplicación Autofirma. Puede descargar la aplicación en el siguiente enlace: Descarga Autofirma. Este enlace se abre en nueva pantalla. La descarga inluye el manual de instalación de Autofirma.
Registration of changes in other organs of the founding
- Partial electronic processing
It is a partial processing, because while begins the process through the electronic site telematics manner may not carry out its complete processing, pending submission of the original copy authorized and copy of the corresponding scriptures or the certificate issued by the secretary of the patronato, with the approval of the president, with signatures legitimized before a notary.
Substitution, suspension and removal for any reason other bodies created by the Constitution, they must be reported for entry in the Register of Foundations. This communication may take place:
- By mail or in person how the Directorate General of Registries.
- In the registries of any administrative body that belongs to the General State Administration, to any Administration of the Autonomous Communities, or which make up the Local Administration if the latter had signed the appropriate agreement.
- In post offices.
- Electronically with digital certificate.
The registration application may be accompanied by the following documents:
- Public Document.
- Document entitled legitimized by a notary signature. (Your copy shall be received in case of digital electronic filing)
- Act to appear in the Register of Foundations.
- Certification of the Board of Trustees, signed notarized legitimized. (Your copy shall be received in case of digital electronic filing)
- Application for registration of changes in other organs of the Foundation (PDF, 109 KB)
Registration of delegations and representatives of foundations
- Partial electronic processing
It is a partial processing, because while begins the process through the electronic site telematics manner may not carry out its complete processing, pending submission of the original copy authorized and copy of the corresponding scriptures.
To request this registration, the application for inscription of general powers and delegations of powers must be submitted to the Registry of Foundations of state competence, which must be accompanied by an authorized and simple copy of the public authority's agreement to grant an authorization General or of the delegation of powers of the patronage in one or more of its members, as well as, its revocation in his case.
Therefore, the public deed granted before a notary (authorized and simple copy) must be filed.
Application for registration of delegations and powers (PDF, 102 KB)