• Full electronic procedure

Puede consultar la disponibilidad del certificado y realizar su descarga desde el apartado'¿Cómo va lo mío?'

Puede solicitar su Certificado de Contratos de Seguros de Cobertura de Fallecimiento por vía electrónica completando el formulario al que se accede desde esta página.

La solicitud no podrá presentarse hasta transcurridos 15 días hábiles desde la fecha del fallecimiento.

A partir de los datos proporcionados se verificará la disponibilidad por medios telemáticos de la información sobre la inscripción de la defunción del causante del certificado. Si esta información está disponible en línea, podrá completarse la solicitud.

Importante: Solamente puede presentar su solicitud por esta via si la fecha del fallecimiento es posterior al 2 de abril de 2009 y la defunción no está inscrita en un juzgado de paz.En caso contrario ha de acudir a la vía presencial o por correo postalpues ha de acompañar a su solicitud el certificado literal de defunción de la persona fallecida (Infórmese de la tramitación en el apartado Información general sobre el propio trámite)

Si con los datos proporcionados no fuera posible recuperar la información necesaria sobre la inscripción de la defunción, el sistema le avisará de esta situación mediante un mensaje en la pantalla para que verifique que los datos introducidos son correctos y de ser así, para que lo intente de nuevo con otro de los grupos de búsqueda.

En el proceso, debe realizar el pago telemático de la tasa 006 asociada a la solicitud. El pago se realizará a través de la pasarela de pagos de la Agencia Tributaria para Tasas Administrativas. Consulte, en el apartado Resuelva sus dudas, las entidades bancarias adheridas a dicha pasarela de pago y el horario de servicio.

Para realizar presencialmente este trámite en Madrid (C/ Bolsa núm. 8) utilice el nuevo servicio de Cita Previa.

  • Full electronic procedure

As a receipt of presentation, a document containing proof of payment and registration of the application, signed electronically by the Ministry of Justice, may be downloaded.

Please remember to save or print this receipt. It includes an application reference number that you will need to download the digital certificate when it becomes available.

Under normal circumstances the certificate will be available 24 hours after the application is made; however, it should be taken into account that in certain cases this period may be prolonged, but generally no longer than 3 working days. The deadline the Administration has for issuing is 7 working days from the date the application is received.

If for some reason it is not possible to issue the certificate electronically you will be notified.

You can check the availability of your certificate and download it from the "How are my procedures going?".

If you wish, you may enter an e-mail address and we will notify you when it is available to be downloaded.

Please note that once the certificate is ready for download, you have a period of 90 calendar days to do it. After that period, if you want the certificate, you must re-apply.

Important: The death cover insurance policy certificate must be legalised if it is to have validity outside Spain. Please remember to enquire about this procedure.

  • Full electronic procedure

Agencies, entities and third party recipients of the digital Death Cover Insurance Policy Certificate should check its validity in the "Verification of documents by means of the CSV" section providing the Secure Verification Code found in this document.

Submitting the form 790 is required to request your certificate in person or by mail. For information about how to apply in person or by mail, see General information on your procedure.

IMPORTANT: You must not photocopy these forms as they contain a number code which must be unique for each request.